woensdag 11 mei 2016

Scheepjescal 2016 week 3 en een oplossing voor te korte blokken

I

Week 3 van de Scheepjescal 2016 is klaar. Ik vind het een prachtig patroon. Het ontwerp is van Lila Björn's Crochet World. 
Tijdens het haken van het eerste blok van week 3 had ik al snel in de gaten dat ik qua hoogte niet uit zou gaan komen. En ik wist ook gelijk hoe dat komt. Gelijk uithalen en opnieuw beginnen dus. Hieronder vertel ik je hoe je de blokken op de juiste hoogte krijgt zonder het aantal toeren of de steeksoort aan te hoeven passen. Eerst nog wat foto's ;)


Dit zijn alle gehaakte blokken van week 1 tot en met 3 bij elkaar. Het begint al echt een beetje op een gehaakte deken te lijken als je het zo bij elkaar legt. Een minideken nu nog, dat dan weer wel ;)


Het is inmiddels al een mooi stapeltje ❤️
Mijn Last dance on the Beach stapeltje groeit gestaag. I love it!

En dan is het nu tijd om het haken van het lapje onder de loep te nemen.
De oplossing voor de te korte lapjes is eigenlijk heel simpel. Zorg dat je steken van de speciale vasten lang genoeg zijn! Is dat alles? Uhm, ja eigenlijk wel ja! 
Ik zal je uitleggen hoe dat zit...



Tussen mijn duim en wijsvinger, bovenop het lapje in feite, zitten de v-tjes waar je gebruikelijk in haakt. Die kun je op bovenstaande foto duidelijk zien. En zijn ook bij iedere haakster wel bekend ;)



Voor deze foto kantelde ik alleen het lapje naar achter, mijn vingers verplaatste ik niet, je ziet nu het lusje waaronder je bij de speciale vaste in moet steken. Ook dit lijkt samen met de voorste lus van een v-tje van een normale vaste ook weer op een v-tje. Je haakt als het ware tussen 2 steken in plaats van ìn de steek. Maar zoals je ziet is dat een aardig stuk lager dan het normale v-tje. Het zal dus een langere steek moeten worden dan bij een normale vaste. 


Als je nu dus in deze ruimte insteekt, dus tussen de twee steken in, en je zou de vaste zo afhaken als een normale vaste dan kom je dus hoogte tekort. De steek komt dan meer naar voren te liggen in plaats van aan de bovenrand van je haakwerk. En dat is nou nèt niet de bedoeling ;)



Voor de speciale vaste, steek je je haaknaald in tussen twee steken, je haalt de draad op en maakt deze lus lang genoeg dat hij op dezelfde hoogte uitkomt waar bij een normale vaste komt te zitten. Zo creëer je de juiste hoogte voor je haakwerk. 

En vergeet ook niet de gouden lussen bij de halve stokjes, die blijven natuurlijk ook gewoon belangrijk.

Ik hoop dat het duidelijk was. Veel haakplezier. Morgen begin ik aan week 4, nu al zin in ;)

Fijne dag.
Xxx
Wendy 


7 opmerkingen:

  1. Ik moet nog met week 3 beginnen. :-((
    Maar als ik dat doe neem ik deze tips mee. Bedankt. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi kleurtje, leuk patroontje en succes met de rest!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn vast veel CAL-haaksters die jouw tip hadden gelezen voor ze de vierkantjes haakten. Echt een goede tip.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er al prima uit! Gaat prachtig worden.

    Lieve groeten, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi, ook in één kleur! en bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig vind ik je effen versie! Alle aandacht voor de structuur.
    Ik snap er niks van, maar mocht ik hem ooit gaan haken, dan kom ik hier nog eens kijken :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, alles in één kleur!!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen